fredag 3 oktober 2014

V. 40


Den gångna veckan har bjudit på många fantastiska stunder med era fina barn och jag vågar påstå att mina elever håller med mig!

Kurragömmautmaningen
I måndags var det dags för den framröstade kurragömmautmaningen. Låt gärna ditt barn berätta mer om det!

Positionssystemet

Vi har nu kommit igång med att repetera positionssystemet och efter dagens montessorilärarutbildning längtar jag efter att ge den femte stora lektionen "Siffrornas utveckling" , som är en av de fem stora lektionerna inom montessoripedagogiken.

Under det pågående
"Tema - tiden" kommer vi även att arbeta med de fyra resterande lektionerna, nämligen:
  • universums utveckling
  • jordens utveckling
  • människans utveckling
  • skrivkonstens utveckling
Utematte
I tisdags fick treorna gå en matte-tipspromenad samt lösa matteproblem i små grupper.  Eftersom vi fokuserar på positionssystemet och taluppfattning i matematik just nu så handlade denna utelektion i matematik självklart om just detta. Eleverna tyckte det var roligt och presterade bra. 



Terminenens första stormöte
I onsdags hade vi terminens första stormöte. Vi var på dansbanan uppe på Djäkneberget. Annika fick hjälp av pingvinen Charlie och elever från åk 4-5 när hon skulle tala om skolans regler. Därefter kom läsfixarna på besök. Läsfixarna (jag presenterade dem mycket hastigt på föräldramötet) kommer vi nu börja arbeta med i skolan och stöta på med jämna mellanrum. Fråga gärna ditt barn om vilka de är!


Lust, glädje och kreativitet
Mina underbara elever är nyfikna och kreativa och får i självklar montessorianda utlopp för sin kreativitet. Vad kan väl t.ex. passa bättre än att väga t.ex. klockor och konkret arbeta med likhetstecknet när vi samtidigt arbetar med "Tema - tiden". Inget jag själv skulle ha kommit på (att väga klockorna alltså), men en kreativ och lustbetonad aktivitet som fängslade flera elever en lång stund i torsdags. 


Elevledda genomgångar, arbetsblad och prov
Flera elever har under tre dagar med stor entusiasm förberett och genomfört egna små genomgångar för varandra samt tillverkat uppgifter och konstruerat prov till varandra. Även detta är självklart egna initiativ och ger barnen så mycket lust, glädje, kreativa utmaningar och självförtroende. Därtill lär man sig bäst när man har roligt!

Montessorilärarutbildningen
Idag var det dags för det andra utbildningstillfället för mig, Elin, Emma och lärarkollegor från andra montessoriskolor. Det var en mycket givande dag och jag längtar efter att komma igång med att tillverka det material vi bekantade oss med idag. När jag går utbildningen är det som sagt Annika och Susanne som ansvarar för klassen.

Klassråd
I dag genomfördes terminens andra klassråd. Bland annat hade klassens önskemål om att inrätta ett miljöråd kommit tillbaka för vidare bearbetning. Flera elever är mycket entusiastiska och vill kandidera som miljörådsrepresentanter.

Arbetsscheman, egen planering och utvärdering
Allt sedan terminsstart har jag förberett barnen på den stundande övergången att börja planera ännu mer fritt. Det är således snart dags för barnen att bekanta sig med sina arbetsscheman, en mer uttalad egen planering och den så viktiga utvärderingen och träningen i att se och värdera sina egna lärprocesser. Dock har jag lite arbete kvar med att färdigställa detta, så innan de är klara så fortsätter vi successivt att förbereda samtliga barn för att få en mjuk övergång och då särskilt för våra nya elever. Jag utgår från att ni som föräldrar har förståelse för detta samt känner förtroende för och respekterar att jag inte vill skynda fram något "bara för att". Jag vill ha kvalitet i allt vi gör och det anpassat utifrån min klass, men även mig som lärare!

Här nedan får ni njuta av nya bilder på barnen samt längst ner i detta inlägg lyssna på när tvåorna och jag sjunger månadssången. Bilder från stormötet m.m. finner du i inlägget: Fler bilder



Trevlig helg!

Petra




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar